Na návštěvě ve vile Tugendhat

27. srpna 2014 v 21:02 | Vlasta |  Putování po Čechách
Dalším a taky hlavním cílem naší nedělní návštěvy Brna byla prohlídka vily Tugendhat. Pro veřejnost byla po rekonstrukci otevřena v roce 2012 a my jsme tenhle výlet plánovali asi rok. Opravdu není jednoduché se sem dostat. Rezervaci vstupenek je potřeba zařídit hodně dopředu, my jsme je objednávali začátkem května a první volný víkendový termín pro čtyři osoby byl až 24. srpna ve čtyři odpoledne.
O historii vily Tugendhat se tu nebudu rozepisovat, na internetu najdete úplně všechno, ale jenom tak pro rychlé zorientování přidám pár informací a letopočtů.
Vilu vyprojektoval pro manžele Tugendhatovy berlínský architekt Ludwig Mies van der Rohe a byla postavena v letech 1929 a 1930.
Tugendhatovi zde bydleli do května 1938 potom byli nuceni kvůli židovskému původu opustit republiku, nikdy se sem již nevrátili.
Na počátku října 1939 byla vila zabavena gestapem a stala se majetkem Německé říše.
Při osvobození Brna v dubnu 1945 byl dům zdevastován jezdeckým oddílem Rudé armády. V hlavním obytném prostoru i v technickém přízemí byli ustájeni koně.
Od srpna 1945 v domě působila taneční škola.
V říjnu 1950 byla vila převedena do vlastnictví československého státu a bylo zde zřízeno rehabilitační zařízení pro děti s vadami páteře.
V prosinci 1963 se vila stala nemovitou kulturní památkou.
Snahy o záchranu jedné z nejslavnějších vilových staveb na světě ukončila sovětská okupace v roce 1968 a příchod normalizace v sedmdesátých létech.
V letech 1981-1985 proběhla první velká rekonstrukce vily, která potom sloužila k reprezentaci města Brna, pro veřejnost byla nepřístupná.
V srpnu roku 1992 zde probíhala jednání o rozdělení československa.
V srpnu 1995 byla vila prohlášena za národní kulturní památku a v prosinci 2001 byla zapsána na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO
V letech 2010-2012 prošla vila i zahrada celkovou rekonstrukcí, která byla financována převážně ze zdrojů evropských fondů a stála přibližně 170 miliónů korun.
Slavnostní otevření vily pro veřejnost bylo 6.3. 2013

Uff... i když jsem chtěla být stručná, osudy tohoto domu jsou tak obsáhlé, že to prostě stručněji nešlo.
A teď už půjdeme na návštěvu.
Z Ulice dům působí nenápadně a velice moderně...

Obytná terasa a pohled do zahrady.

Vila ze zahrady.

Dům je fenomenální, ale ta okna bych tedy mýt nechtěla Mrkající

V zahradě...

Nakouknutí do interiéru. Na fotce vidíte kruhovou jídelnu, hlavní obytný prostor a zimní zahradu. Uvnitř jsem nefotila, chtěla jsem si prohlídku užít bez toho zběsilého běhání s foťákem z jednoho koutu do druhého a stejně by fotky nebyly valné kvality. Tady najdete nádherné fotorafie celé vily.

A pro představu jedna fotka vypůjčená z netu.

No a co napsat na závěr? Stojí to za to. Zvolili jsme rozšířený okruh prohlídky, který obsahuje obě obytná patra, technické patro a zahradu. Prohlídka trvá skoro dvě hodiny a čas ani nevnímáte.
Hrady a zámky mají své kouzlo, ale co si budeme povídat jsou všechny na jedno brdo a pomalu mi začaly splývat v jeden celek. Tento dům je tak ojedinělý a jedinečný, že na jeho návštěvu určitě hodně dlouho nezapomenu.

Komentáře

1 Luďka Luďka | Web | 27. srpna 2014 v 21:16 | Reagovat

Vlastičko Tvůj zážitek bude nezapomenutelný,jak sama píšeš,že zámky a hrady jsou si podobné, ale vilaTugendhat je jen jedna. :-)

2 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 21:32 | Reagovat

Zajímavé a moc pěkné

3 Helena Lišková Helena Lišková | E-mail | Web | 27. srpna 2014 v 22:03 | Reagovat

Vlasti, nebydlím přímo v Brně, ale na okraji a ve vile jsem ještě nebyla. Měla bych to napravit. Děkuji za zajímavou reportáž. Přesvědčila jsi mě, že opravdu stojí za prohlídku. :-)

4 Helena Helena | E-mail | 27. srpna 2014 v 23:12 | Reagovat

Tak tenhle zážitek mám pořád ještě jako sen. Už jsme navštívili celkem hodně cenný vil, Mullerovu, Bauerovu a jiné, Tugendhat
zatím ne...
Nádhera Vlastičko! Moc zdravím, Helena

5 Marie Marie | Web | 28. srpna 2014 v 5:40 | Reagovat

Je krásná a prohlídce bych určitě neodolala, ale hrady mám přeci jenom raději. ;-)  :-)

6 Jana Jana | Web | 28. srpna 2014 v 8:12 | Reagovat

Vlasti, vila je parádní a prohlídka určitě stála za to ;-)
Jednou bych si ji taky chtěla prohlédnout :-)

7 Katka Katka | E-mail | Web | 28. srpna 2014 v 8:46 | Reagovat

To jsem ráda za tento tvůj příspěvek!!! Já tam byla těsně před rekonstrukcí. Vidím, že se povedla.
Máš pravdu, že člověk častěji chodí na hrady a zámky a před prohlídkou vily neví, co má očekávat. Tato vila je ale tak zajímavá, že člověk nestačí zírat, pustí fantazii , představuje si, jak by se v ní žilo....doplní to románem Skleněný pokoj (i když se majitelkám nelíbí....) a je to zase úplně jiný zážitek.

8 Jarka Jarka | Web | 28. srpna 2014 v 9:18 | Reagovat

O této vile jsem viděla v televizi reportáž, kde byl ukázán i průběh její rekonstrukce a následně záběry na nynější stav. Vidět to všechno na vlastní oči musel být skvělý zážitek! :-)

9 Kerria Kerria | Web | 28. srpna 2014 v 19:41 | Reagovat

Tohle je můj velký rest. Já, rodilá brňačka a Tugendhat jsem nikdy nenavštívila. Chabou omluvou mi je jen to, že jsem strašně dlouho nevěděla, že je možné ji navštívit, ani ve škole se o tom nikdo nezmínil. Zjistila jsem to, až když už jsem bydlela jinde. Ale jednou... určitě se tam podívám.

Mimochodem, moje teta bydlela kousek odtud (přímo na Černopolní) a kolem vily jsem tedy dost často chodila. Ale z ulice ani nevypadá jako obytný dům. Já si vždycky myslela, že je to nějaká kotelna k té léčebně na Drobného :-D

10 B. B. | Web | 29. srpna 2014 v 15:58 | Reagovat

Hmmm tam bych chtěla bydlet. :)
Návštěvu už taky nějakej pátek plánujem, ale zatím jsme se k tomu nedostali. Tak aspoň vím, že to fakticky stojí za to :))

11 Anna ze Slezska Anna ze Slezska | 30. srpna 2014 v 10:48 | Reagovat

Vlasti moc Tě zdravím od Jindřichova Hradce,je tu krásný kraj a zamýšlím se nad koupí kola do práce :-),jinak jsem ráda,že zase vidíš Moravu,byla jsem tam a krásná je i knížka.Pa O_O  :-)

12 Amelie Amelie | Web | 2. října 2014 v 17:02 | Reagovat

Tam se těším už několik let, snad mi to někdy vyjde. Děkuji za krásné fotky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.