Srpen 2010

Kréta - pojďme na pláže

31. srpna 2010 v 17:52 | Vlasta |  Cestování
Abyste si nemysleli, že naše dovolená na Krétě bylo jenom chození po horách, pozvu vás dneska na několik pláží v okolí Plakias. Samotná pláž v Plakias je krásná, víc jak jeden kilometr dlouhá a je na ní vždycky málo lidí.
Pláž v Plakias

Když se vypravíte z Plakias na západ, dojdete po čtyřech kilometrech k pláži v Soudě. Je to další předlouhá pláž, která je prakticky v pustině, sem tam ve stráni pár domků a asi dva maličkaté hotýlky. Na téhle fotce není ani polovina pláže.

Pláž Souda

V Soudě je písčité dno, velice pozvolný vstup do moře, voda jako kafe a když všude fouká nepříjemný vítr ze soutěsky, tak tady vás hladí jenom mírný, velice příjemný vánek.

Do Soudy se sice jde po asfaltce, ale celou cestu koukáte na takováhle nádherná skaliska.

skály cestou do Soudy

Když se vypravíte na východ od Plakias, dojdete asi po třech kilometrech na pláž Damnoni. Tady už je víc hotelů a apartmánů, ale lidé z nich stejně nemají šanci velikou pláž zaplnit.
Příchod na pláž Damnoni

Na nás ale byla tahle pláž veliká moc, tak jsme popošli ještě kilometr na další, tentokrát malou plážičku Amoudi. Tady je sice dno taky písčité, ale písek je hrubý a dno se rychle svažuje do velké hloubky a je tu nádherně čitá voda, která má neuvěřitelně modrou barvu!
Pláž mini Amoudi

Za malou Amoudi je ještě Velká Amoudi, ale tam jsme už nešli, takže jenom foto ze skály.

Velká Amoudi

A mezi velkou a malou Amoudi jsou takováhle nádherná skaliska.
Skály mezi velkou a malou Amoudi

Kréta-Soutěska Kourtaliotis

28. srpna 2010 v 13:31 | Vlasta |  Cestování
Od starého mostu jsme pokračovali několik kilometrů vzhůru do hor k soutěsce Kourtaliotis, která odděluje Plakias od zbytku Kréty. Projížděli jsme dalšími malebnými horskými vesničkami se silničkami tak úzkými a serpentinami tak prudkými, že jsme raději ani nezastavovali. Vstup do soutěsky je poznat na první pohled, označuje ho kamenná brána, kterou nelze přehlédnout.
vstup do soutěsky

Hned od vstupní brány se před vámi otevře úžasný pohled do soutěsky, na fotkách to není ono, ale představte si, že stojíte ve čtyřicetistupňovém vedru na úpatí schodiště , nad soutěskou se vedrem tetelí vzduch a při sestupování krásně fouká vítr, který se soutěskou prohání!
pohled do soutěsky

Ve dvou třetinách schodiště přijdete ke kostelíku sv. Nikolase
kostelík

A proč je tato soutěska tak známá? Pramení zde říčka Megapotamos, která je výrazným zdrojem pitné vody pro celou oblast a okolí Plakias.
Tam někde mezi kameny na začátku soutěsky říčka pramení.
u pramene

Voda je ledová a samozřejmě pitná a velice dobrá jako všude v okolí Plakias. A toto jsou mohutné prameny, které vytvářejí úžasné vodopády a už jako říčka se ženou do moře.
prameny

Ještě si postavíme věžičku z kamínků, to abychom se do těchto úžasných míst ještě někdy vrátili a hurá v parném pozdním odpoledni k moři.
věžičky

Kréta- Preveli aneb palmový háj

25. srpna 2010 v 8:28 | Vlasta |  Cestování
Je sice chladné ráno, ale sluníčko svítí, vypadá to po včerejší bouřce na další krásný den a mě to nedá abych se ještě několika články nevrátila k naší báječné dovolené na Krétě.
Minule jsem psala o klášteru Moni Piso Preveli a hned kousek zpátky je pod ním přímo pohádková pláž Preveli. K pláži je přístup buď z moře, anebo z parkoviště po schodišti, které čítá něco přes 400 schodů. My jsme si jak jinak opět zvolili tu poněkud obtížnější cestu. Mopeda jsme nechali za 2 eura na parkovišti ( bylo to jediné placené parkoviště, které jsem za ty dva dny viděla) a pustili jsme se po schodech dolů.

cesta na Pláž Preveli

Na první vyhlídce už nám bylo jasné, proč je pláž Preveli tak slavná - byl to úžasný pohled. Do moře ústí na pláži říčka se smaragdově zelenou vodou, která je po obou březích lemována palmovým hájem.

Pláž Preveli

U ústí si můžete půjčit šlapadlo a vypravit se proti proudu zelené řeky
Preveli

Po obou březích vede palmovým hájem pěšina a pozor na kozí bobky, jsou tu všude :)
kozy

Po návratu na pláž jsme si zaplavali v moři, vyfotili proslulý kámen, který najdete téměř na všech pohlednicích z Kréty a protože už bylo po poledni a pláž se začala přeplňovat turisty které přiváželi z blížšího i vzdálenějšího okolí lodě, vypravili jsme se zase vzhůru po schodech za dalším dobrodružstvím.
kámen

Sjížděli jsme dolů serpentinami  kolem starého kláštera, který je obehnán ohradami a pasou se tam ovce. Ani jsme nezastavovali, nebylo kde, bylo vedro parkoviště bylo až úplně  dole pod klášterem a nám se nechtělo šplhat zase znova do kopce. Takže malé občerstvení v místní taverničce, foto u starého mostu a honem dál.
most

Eshop

23. srpna 2010 v 8:39 | Vlasta |  Mišmaš
Před několika dny jsem objevila server eshop zdarma a po poradě s dcerou jsme si založily obchůdek. Tedy obchod je spíš dcery, já jsem jenom do začátku přispěla levandulovými pytlíky. Zatím tam jsou Pájiny šité výrobky, některé z vás, které navštěvujete dceřiny stránky jste se tam asi už byly podívat, ale já jsem slíbila, že dám upoutávku i na svůj blog. Dlouho jsme přemýšlely o názvu, chtěly jsme aby byl krátký a srozumitelný a protože všechny výrobky jsou ruční práce název byl na světě - obchůdek se jmenuje MANUFAKTURA  a tímto jste všichni zváni k jeho návštěvě. Časem se určitě zaplní víc, po prázdninách přibyde vizovické pečivo, háčkované vánoční ozdoby a Pája určitě ještě něco, pokud jí škola dovolí vymyslí.
Tohle jsou některé její výrobky, které buď v obchůdku už jsou, anebo se tam v nejbližší době objeví.
Pyžamenka
Pyžamáček

japonský míček

andělíčci

zvonečky

vizovické pečivo

Tilda Matylda

20. srpna 2010 v 8:16 | Vlasta |  Šití
Tak už mám taky svoji hubenou nohatou Tildu, která dostala pracovní jméno Matylda a to jí už zůstalo. Trůní si u nás v obýváku na poličce s keramikou. Možná se vám bude zdát divné proč má oranžový šátek na zelených šatech a tady je moje vysvětlení. Tenhle zelený puntík se mi strašně líbil a objednala jsem si ho právě na Matyldu, a protože máme oranžovou sedačku tak jsem jí dala aspoň ten pásek aby trochu ladila :o)
Ještě mám rozdělanou jednu, ta mi bude dělat společnost u PC, ale hned tak to asi nebude, protože teď nutně potřebuju do koupelny čtyři košíky z papíru tak pro změnu narychlo motám ruličky  :o)
Matylda

Matylda na poličce

Zahrádka v polovině srpna

18. srpna 2010 v 8:46 | Vlasta |  Zahrádka
Už jsem vám taky dlouho neukázala nic z naší zahrádky. Ono také ani nebylo moc co, pořád prší a to květům moc dobře nedělá. V pondělí navečer jsem tedy cvakla pár záběrů a včera už pršelo zas :(

Trubač letos špatně přezimoval, hodně pomrzl a i květů je velice málo.
Trubač kořenující

Zato cinie podeštích narostly a mají obrovské květy
cinie

Venkovnímu ibišku letos najaře dlouho trvalo než se probudil a teď teprve začínají rozkvétat první květy.
ibišek

Zato rajčata se letos zatím daří, doufám, že dozrajou dřív, než je zničí nějaká plíseň.
rajčata

Třapatkám a echinacee deštivé počasí taky nevadí, zato motýlů je letos málo.
třapatka

echinacea

A jedna jediná růžička, která po dešti vypadá trochu k světu.

růže

Pytlíčky plněné levandulí

15. srpna 2010 v 10:10 | Vlasta |  Ruční práce
Fotek a zážitků z Kréty mám sice ještě na několik článků, ale nechám vás chvíli vydechnout.
Po návratu z dovolené jsem se zase naplno pustila do ručních prací, zraněná noha mi stejně v prvních dnech skoro nic jiného nedovolila. K výrobě voňavých pytlíčků mě inspirovala letošní bohatá úroda květu levandule.
levandule

Pytlíčky jsou velké 18 x 12 cm, trochu jsem se na nich vyřádila s křížkovou výšivkou  a plnila jsem levandulí smíchanou s dutým vláknem, to aby byl polštářek měkčí a kousky levandule nepropichovaly látku a věřte mi, že voní nádherně :)
pytlíčky

pyt

A takhle mi pomáhal náš kočičák :)
Ferda

Klášter Moni Piso Preveli

13. srpna 2010 v 14:06 | Vlasta |  Cestování
Druhý den našeho putování po Krétě na dvou kolech jsme zamířili do kláštera Piso Moni Preveli. Do dnešních dob funkční klášter se nachází asi 15 km od Plakias. Je vystavěn na skalním výběžku ve výšce téměř 200 metrů nad mořem. Klášterní komplex byl postaven už za turecké okupace. Nejde o obrannou stavbu, ale svými masivními zdmi sehrál v 18. a 19. stol. důležitou roli v odporu proti Turkům. Klášter sehrál významnou roli také za 2. svět. války, kdy zde mniši skrývali stovky anglických, australských a novozélandských vojáků před německými okupanty.
Ke klášteru se dostanete po pohodlné asfaltce, vzhledem k tomu, že jedete od moře, neobejde se cesta bez všudypřítomných serpentin. Před klášterem je velké parkoviště a vstupné je 2,5 euro. Jsou tady i připraveni na turistky  v krátkých oděvech,hned po zaplacení vstupného jsem vyfasovala slušivou šustivou sukni v délce nad kotníky abych nepobuřovala spořádaně žijící mnichy.
Pohled na klášter z parkoviště
Klášter Piso Moni Preveli

a za klášterními zdmi

Klášter Preveli

Po celám klášteře mě zaujaly rostliny v nádobách

palma

kytka

Další kytka v hrnci

Na další fotky se můžete podívat v galerii

Po Krétě na dvou kolech

11. srpna 2010 v 8:00 | Vlasta |  Cestování
Dalším plánem při našem krétském pobytu bylo zapůjčení nějakého malého autíčka na vzdálenější výlety. Bohužel právě stávkovali řečtí dopravci a na Krétě nebyl první týden našeho pobytu benzín. Chvílemi se sice na nějaké pumpě objevil, ale po několika hodinách byl pryč. Hrozilo, že někam dojedem a nebudem mít kde natankovat, dali jsme tedy na radu delegáta a půjčili si skůtr, do těch benzín vozili v kanystrech z pevniny tak s půjčováním nebyl problém.
Toto je on, žádná sláva to nebyla, celý se třásl, rachotil a strašně smrděl, ale dovezl nás všude kam jsme potřebovali.
skůtr
No a co říkáte na tu slušivou , těžce moderní přilbu?

já

První den jsme vyrazili serpentinami přes horské vesnice Mirthios a Selia k asi 40km vzdálené benátské pevnosti  Frangokastello.
První zastávka byla  v Mirthiosu na vyhlídce, ze které je nádherný pohled na celou zátoku  Plakiasu.
Zátoka

Dál cesta pokračovala přes Kotsifou Canyon do horské vesnice Selia, kde jsme si udělali malou přestávku.
Sellia

Kostel na skále v Selii...
kostel
a tradiční zdejší dopravní prostředek

Před každým domem najdete nějakou rostlinu v nádobě.
kytka

A tady jsem byla ve svém živlu, obchůdek s keramikou. Bohužel jsem si odtud žádnou nedovezla, poté co náš kufr utržil cestou letadlem díru a téměř přišel o kolečko neodvážila jsem se něco tak drahého a křehkého koupit a svěřit Českým aeroliniím.
keramika

A frčíme dál, přejíždíme pohoří Kouroupa. Serpentiny jsou hustší a čím dál divočejší, moped řve a výfuk šíleně smrdí, chvílemi mám pocit, že se na tom pidi sedle neudžím a sklouznu dolů. Připravuju se jak večer delegátovi vyčiním kam nás to proboha poslal.
Když jsme vyjeli na horský hřeben, bylo všechno odpuštěno, připadala jsem si jak v obrovské skalce, škoda, že už byl srpen a nic nekvetlo, na jaře to musí být nádhera! Vedro se mohlo krájet, takže jenom kratičká zastávka na pár fotek a s větrem o závod dál.
hory

Přejeli jsme hory a přiblížili se k cíli naší cesty, benátské pevnosti Frangokastello.
Fragokastello

Hned pod pevností je obrovská písečná pláž, moře klidné, bez vln a teplé jak kafe. Takže pár hodin zaslouženého odpočinku před podvečerní cestou zpět do Plakias.

Frangokastello

Kréta - tunely v Plakias

9. srpna 2010 v 8:00 | Vlasta |  Cestování
Jak už jsem psala v minulém článku, dovolená v Plakias není jenom o ležení u moře, to nás vždycky po dvou dnech omrzí. Vyhledáváme proto místa, ze kterých se dají podnikat procházky a výlety po okolí. Na internetu jsem se dočetla, že okolo skalní stěny za městem se dá dojít do tunelu vytesaného ve skále, byla to poměrně nenáročná procházka a před večeří pěkně vytrávilo.
Vlevo na fotce vidíte kolmou skalní stěnu a od ní je pěkně vidět pěšina, kterou se k tunelu dojde.
Skála

Hned za skalní stěnou je první jeskyně, člověk musí dávat pozor do čeho stoupne, ale je z ní pěkný výhled, otvor mi tvarem připomínal mořského koníka.
jeskyně

Po trnité, pěkně vyprahlé pěšině dojdete k tunelu, bez baterky bych tam nechodila, protože tunel je poměrně nízký a stěny a strop jsou plné ostrých hran.
pěšina

v tunelu

Tunel ústí ze skály nad moře, takže další foto z díry...
pohled z tunelu

... a další díra po projití zpět.
díra

Vracíme se kolem skály zpět do města.

skála

A ještě jeden podvečerní pohled na moře.
moře

Kréta - Plakias

7. srpna 2010 v 12:55 | Vlasta |  Cestování
Všechny zdravím a hlásím návrat z dovolené. A co o ní napsat? Bylo tam nádherně, počasí naprosto ukázkové, moře jak kafe. Pobřeží jižní Kréty je velice hornaté, malebné a co hlaně, je tam kam vyrazit na výlet do přírody, každý den si vyšlápnout  na jinou pláž, které nejsou přeplněné lidmi. Na některé jsou vlny, jinde je moře jak klidný rybník, prostě každý si tady určitě najde to co se mu líbí.
Fotek jsem přivezla spoustu a bude mi asi chvíli trvat než je přeberu a zpracuju, dnes vám ukážu pár z letoviska Plakias, které se na jedenáct uplynulých dní stalo naším dočasným domovem.
Tohle je celkový pohled na Plakias, pláž je přes kilometr dlouhá a každý si na na ní najde místečko které se mu líbí
celkový pohled na Plakias

Část pláže před naším hotelem
Plakias

První den pobytu byly opravdu pořádné vlny. V Plakias je moře neklidné, ale takovouhle divočinu jsme zažili jenom jednou.

vlny

A ještě jeden pohled na Plakias