Červenec 2010

Posezení na balkóně

26. července 2010 v 8:00 | Vlasta |  Bydlení
Krásné teplé večery letočního léta trávíme převážně na balkóně, který je situovaný na východ a odpoledne a večer je tam příjemný chládek.  Na zábradlí si každoročně pěstuju nové sazenice muškátů do truhlíků, za kterými máme bezva soukromí.
A pro balkónové posezení jsem taky vyrobila bílý košíček na přenášení hrnků, skleniček a ostatních drobností. Dno košíčku jsem ozdobila ubrouskovou technikou s motivem jahod.
košíček

muškáty

posezení za muškáty

posezení

A protože se nám tu krásně odpočívá, plánovali jsme zde i letošní dovolenou, na kterou zítra odjíždíme, tak se tu mějte ty necelé dva týdny krásně, užívejte léto plnými doušky a já jdu balit a na Krétě se budu snažit  fotit jako o život pořídila jsem si do foťáčku náhradní kartu tak místa na fotky bude dost a dost.

Ruční papírna ve Velkých Losinách

24. července 2010 v 8:00 | Vlasta |  Cestování
Poslední zastávkou našeho putování po Jeseníkách byla už cestou domů zastávka v ruční papírně ve Velkých Losinách. V papírně je muzeum ručního papíru, kde nás seznámili s historií výroby ručního papíru. Součástí prohlídky byla i návštěva výrobny z ukázkou práce a zájemci si dokonce mohli venku vlastnoručně vyrobit svůj arch ručního papíru. V budově je i prodejna, kde se prodává surový ruční papír,  dárkové předměty, přáníčka a spoustu dalších výrobků z ručního papíru.
ruční papírna

lis

Toto je stav na kterém se tkají kovová síta na výrobu ručního papíru
stav
  V kádích se míchá materiál na výrobu papíru
kádě
  A  toto už je samotná výrobna papíru
výrobna

A tady už se hotový papír upravuje do konečné podoby.

Exkurze  to byla nesmírně zajímavá. Před časem jsme s Pájou dělaly v mixéru ruční papír na vánoční jmenovky a asi by mě tenkrát nenapadlo, že za rok navštívím opravdovou výrobnu ručního papíru.

Praděd a Karlova Studánka

22. července 2010 v 8:00 | Vlasta |  Cestování
Údolím Bílé Opavy jsme přišli na Ovčárnu, mezitím se obloha zatáhla úplně a začalo pršet. Protože byl právě čas na oběd, přečkali jsme přeháňku v jedné z mnoha restaurací a potom vyrazili k vrcholu Pradědu zahalenému v mracích.
Praděd

Cestou k vrcholu se mračna trochu zvedla a místy dokonce vykukovalo modré nebe.
Rozhledna na Pradědu
  Moc jsem tu toho nenafotila, protože okolní hory byly zastřeny hustým mlžným oparem. Při zpáteční cestě jsem cvakla akorát Dlouhé Stráně.
Dlouhé Stráně
a Petrovy Kameny
Petrovy Kameny

Po návratu na Ovčárnu se znovu rozpršelo, do hor už se nám v dešti nechtělo, tak jsme sjeli autobusem do Karlovy Studánky, kde nám parkovalo auto a napili jsme se z léčivého pramene. Tady nebylo po dešti ani památky, sluníčko svítilo, bylo horko - naprostý opak počasí na Pradědu. Karlova Studánka je krásné lázeňské městečko, moc se mi líbila zdejší architektura.
lázeňský dům
Pitný altán

náměstíčko

domeček

park

lázeňský dům

Údolím Bílé Opavy

20. července 2010 v 8:00 | Vlasta |  Cestování
Na pondělí jsme si naplánovali procházku Údolím Bílé Opavy z Karlovy Studánky na Ovčárnu a odtud na Praděd a podle toho jestli počasí dovolí ještě kousek dál. Ráno už bylo trochu oblačné, ale bylo teplo, tu a tam mezi mráčky zasvítilo sluníčko, děti měli svůj program,tak jsme vyrazili s manželem sami.
 V roce 1963 bylo toto místo vyhlášeno přírodní rezervací, bohužel i toto nádherné místo bylo zasaženo katastrofami.První v roce 1997 povodněmi,kdy při této události bylo strženo několik mostů,lávek a přechodů.Druhá nejhorší katastrofa se stala v roce 2004.kdy část této stezky zasáhla ničivá vichřice,která vyvrátila a zpřelámala obrovské množství stromů.
Místy nebylo vůbec jednoduché se přes stromy a kluzké kameny dostat a navíc byl turistický provoz na stezce tak hustý, že bylo i docela problematické něco vyfotit bez toho abych ostatním nebránila v průchodu velice uzoučkou stezkou.

Přečerpávací elektrárna Dlouhé Stráně

18. července 2010 v 13:37 | Vlasta |  Cestování
Co by to bylo za výlet do Jeseníků bez návštěvy přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně, netušila jsem, že bude docela problém se tam dostat. K horní nádrži sice vede asi dvanáctikilometrová cyklostezka, ale kola jsme sebou neměli a autem se tam nesmí. Pořádají se tam však několikrát za den exkurze autobusem, které se v letních měsících objednávají dlouho předem, měli jsme štěstí, že se na nedělní odpoledne pár míst uvolnilo, protože další volný termín byl až na čtvrtek a to už budeme dávno doma.

Tuhle leteckou fotku jsem si zapůjčila ze stránek elektrárny, všechny ostatní jsem pořídala na exkurzi, kde se ve všech prostorách smělo fotit.
Dlouhé Stráně- horní nádrž
Autobus nás dovezl do areálu elektrárny, kde nám milá paní průvodkyně pověděla něco o budování elektrárny, na světelné tabuli nám vysvětlila jak celé zařízení funguje a potom následoval krátký film o vodních elektrárnách (taková malá nezbytná reklama na ČEZ)
elektrárna

Potom jsme se vypravili do hloubi skály, podívat se k turbínám. V tunelu byla pěkná zima, ale po parném dni to byla vítaná změna.
vchod do tunelu

v tunelu

turbiny

Po dalším výkladu a spoustě zodpovězených otázek od zvědavých návštěvníků nás autobus vyvezl k horní nádrži. Byla jsem malinko zklamaná,protože jsme si zrovna vybrali dobu, kdy je elektrárna v pravidelné revizní odstávce a nádrž je poloprázdná. I tak to byl nevšední zážitek, kde jinde uvidíte obří bazén na vrcholu hory. Jen tak pro zajímavost obvod nádrže měří dva kilometry a po celém dni stráveném v horách se nám cesta okolo zdála nekonečná.
Dlouhé Stráně- horní nádrž

S Pradědem v zádech - výhledy kolem dokola byly nepopsatelně krásné.
Větrné elektrárny na Medvědí Hoře
Medvědí hora

Cestou dolů nám autobus zastavil u dolní nádrže, i ta byla skoro prázdná.
Dolní nádrž

Lilie

16. července 2010 v 18:52 | Vlasta |  Zahrádka
Minulý víkend jsem vyfotila na zahrádce mamčiny krásně rozkvetlé lilie, vedra posledních dnů jim ale vůbec nesvědčí a dneska už jsou opadané a všechna krása a vůně je pryč.

Pestrá letní taška

13. července 2010 v 8:00 | Vlasta |  Šití
Dneska vás nechám vydechnout od Jeseníků, fotek mám sice ještě spoustu a určitě se k nim co nejdřív vrátím, ale teď jsem se zase pustila do šití. Vedro je venku pekelné a na sluníčku se dlouho vydržet nedá, a protože za dva týdny odjíždím na dovolenou ušila jsem si jako již tradičně novou kabelu. Látky jsem si objednala od Mirky a jsou naprosto úžasné. Inspiraci jsem našla zde, ale nakonec jsem zvětšovala, malovala a dlouho přemýšlela, protože jsem chtěla tašku větší, se zapínáním na zip a myslím, že i to ucho spletené do copánku se k tašce hodí, takže ve výsledku je stejné jenom to rozvržení barevných ploch.

taška

detail ucha

Jeseníky- Vozka

11. července 2010 v 8:00 | Vlasta |  Cestování
Cesta na Vozku vedla ze Sedla pod Vřesovkou lesem, potom do údolí potoka lemovaného kapradím a od potoka vzhůru kořenovou pěšinou do nekonečného, docela prudkého kopce.
potok

Kapradí všude kam jen oko dohlédne...
kapradí

Na vrcholu Vozky na nás čekaly vytoužené skály
Vozka
Stačilo pár kroků a skoků a už jsme nahoře, asi by se tam lézt nemělo, ale když už tam jednou jste a lezou tam všichni, nejde odolat ;o)

Nebylo to nic složitého, nakonec jsem se nechala přesvědčit a vylezla tam taky
Na Vozkovi

Ze skal byl nádherný výhled
Vozkaa na druhou stranu na Praděd
Praděd

A teď honem zpátky do sedla a odpoledne nás čekají Dlouhé Stráně.

Červenohorské sedlo

9. července 2010 v 8:00 | Vlasta |  Cestování
V neděli byl budíček v sedm hodin, omladina sice trochu protestovala, ale protože jsme měli už na třetí odpoledne zamluvenou exkurzi na Dlouhých Stráních a do té doby jsme chtěli stihnout horskou tůru, nebyla jiná možnost.
Původní plán byl vyšlápnout si z Červenohorského sedla na Keprník možná až na Šerák a zpátky.
ráno v Červenohorském sedle

cedule
... a můžeme vyrazit...
Áďa a Štěpán
...a už jsme nad sedlem, foceno do sluníčka, ale jinak to nešlo...
Červenohorské sedlo

...a šlapeme a šlapeme
hory
Praděd v raním oparu
Praděd

A pozor změna, v dáli jsme na vrcholu kopce uviděli skály a bylo rozhodnuto, nepůjdeme na Keprník, ale vylezeme si na skály na Vozkovi!
Vozka

Cesta vedla kolem Vřesové studánky...
Vřesová studánka

A po malém občerstvení vyrazíme dál...

studánka

a jdeme dál

Jeseníky - Vernířovice

7. července 2010 v 17:47 | Vlasta |  Cestování
Prodloužený víkend utekl jako voda a už za sebou máme první pracovní den nového týdne. V Jeseníkách bylo nádherně a moc mě mrzí, že jsme tam nemohli zůstat celý týden. Bydleli jsme v chatě v obci Vernířovice, bylo to pravda do výchozích míst turistických cest trochu dál, ale zato tam byl úžasný klid. Viděli jsme všechno co jsme chtěli, nachodili několik desítek kilometrů a myslím, že za tři a půl dne se toho ani víc stihnout nedalo.
Foťák jsem dovezla napěchovaný snímky, ale asi mi bude chvíli trvat než je zpracuju. Pro dnešek, vám tedy ukážu kde jsme bydleli a okolí vesnice Vernířovice.
chata
Tohle je chata ve které jsme bydleli a pro představu kousek jejího interiéru.
obývák
Tohle je pohled z podkroví.
výhled z okna
Dole ve vesnici stojí malebný kostelík.
kostelík
A tohle je blízké okolí Vernířovic vyfocené při procházce první den pobytu.
potok

Jeseníky

A příště už vyrazíme na pořádnou tůru do hor :o)

Ještě panenky

2. července 2010 v 17:26 | Vlasta |  Šití
Těmhle dvěma neříkám Andělky, protože asi nebudou mít křídla, to se ještě uvidí. Ta větší se nám zabydlela v obýváku na gauči a ta menší dělá společnost prvnímu Hajánkovi na poličce v ložnici. Větší panenka měří 43 cm, ještě mám jednu velikost střihu a to by už snad mohla být ta moje vytoužená půlmetrová.
Zítra ráno vyrážíme na prodloužený víkend do Jeseníků, tak se tu mějte všichni nádherně, užívejte si krásné počasí a já se budu snažit přivézt spoustu fotek